Welkom, Gast
Gebruikersnaam Wachtwoord: Onthoudt mij

Board voor een beginner die wat zwaarder is.
(1 bekijken) (1) Gast
  • 1

Onderwerp: Board voor een beginner die wat zwaarder is.

Board voor een beginner die wat zwaarder is. 06 aug 2012 10:29 #76079

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik wil het surfen weer oppikken na een hele lange tijd. Ik was 2 jaar geleden begonnen op een funboard van een vriend van mij en dat wou niet vlotten, ik denk dat het board te klein was voor mijn lichaamsgewicht.Ik weet niet precies hoe lang het board was. Sindsdien heb ik het niet meer gedaan omdat het gewoon niet helemaal lekker ging. Ik kom net terug van vakantie op Bali, waar ik wat lessen heb genomen. Daar had ik een veel langer board, waardoor het pakken van golven makkelijker ging en ik eindelijk wat progressie kon boeken. Ik kon bijvoorbeeld al meteen staan, waar ik 2 jaar geleden niet eens fatsoenlijk een golf kon pakken. Ik zou graag een beginnersboard willen kopen voor hier in Nederland, maar ik weet niet zeker welke afmeting ik moet hebben. Ik heb vroeger namelijk wat aan fitness gedaan (zit natuurlijk wel een vetrandje op ) en ben nu wat zwaar voor mijn lengte. Ik ben 178 cm lang en ik weeg rond de 92 kilo. Ik had mijn oog op een BIC, NSP of TorQ funboard. Ik vraag mij af of bijvoorbeeld een 7'6 of een 7'9 genoeg voor mij op zal ik eventueel groter board moeten? Ik dank jullie vast voor je tijd en moeite.
Laast bewerkt: 06 aug 2012 10:31 Door Cryostorm.

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 06 aug 2012 18:27 #76081

Go to a surf school, book a lesson and try out the boards you are looking at

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 06 aug 2012 21:25 #76083

Hoi Cryo,

Ik ben weliswaar langer, maar weeg ook 92 kilo schoon aan de haak.
Zelf heb ik ervaren dat een 7'9 veel beter door de golven wordt gepakt dan een 7'6. Het verschil in lengte is misschien niet zoveel, maar ook de breedte en de dikte is iets meer, zodat het plankvolume, dus het drijfvermogen, een stuk groter is. Met een nog groter board kom je weer moeilijker door de golven heen gepeddeld. Een (gehuurde) 8'6 gaf mij ooit eens de grootste moeite om achter de branding te komen. Ben toen na 20 minuten worstelen van ellende maar gaan bodyboarden...
Een Bic 7'9 heb je nieuw al voor 219 euri (surferwebshop.nl). Daar doe je geen miskoop mee. Een NSP kost je al gauw het dubbele.

Gr.

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 07 aug 2012 08:27 #76085

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal even kijken naar een 7'9. Ik ga wel langs een shop om te kijken en wat advies te vragen. Dat een veel langer board moeilijker is om de branding door te komen wist ik niet . Bedankt voor de goede tip!

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 07 aug 2012 14:38 #76086

Niet helemaal mee eens.

Zelf weeg ik 93kilo en heb 3 boards, dhd6'10, solid8'0 en sinds deze vakantie een barland9'5

Fout die mensen vaak maken is een "stoer/mooi" klein board aanschaffen terwijl dit totaal niet helpt bij het leren surfen.

Mijn eerste board was een 8'0 maar redelijk dun. Veel plezier van gehad maar als ik het over zou doen had ik meteen een 9'5 gekocht. Zo'n tussen-in-maat werkt naar mijn gevoel niet. Ik kan er prima 3 meter golven mee surfen maar zodra het kleiner <1m wordt (lees Nederland!) zak je op de meeste dagen door de golven heen, zelfs met een dunne 8'0.

Dus voor de grote dagen pak ik mn shortboard (en soms voor de lol zelfs mn longboard) en voor de kleinere dagen altijd m'n longboard.

Zoals Crow aangeeft is volume van belang je kan een "performance" board kopen (short/malibu/long) wat erg dun is waardoor je veel volume inlevert. Je board kan dan nog zo lang zijn maar niet lekker drijven.

Wat betreft het naar buiten peddelen, nooit last van gehad! Met een groot board peddel je 100x sneller omdat je beter drijft en niet je hele lichaam in het water hebt liggen. Nadeel je kan niet duckdiven, maar dat gaat je ook echt niet lukken met een 7'9 die aan je volume eisen voldoet. Kortom voor het naar buiten peddelen zal ik echt niet een kleiner board nemen.

Enige noemenswaardige nadeel van een enorme deur (lees 9'6 10'0 etc..) is dat het sturen wat lastiger is. Gezien je aangeeft dat je een beginner bent zal je toch alleen maar rechtdoor gaan in de whitewash en is wave-count alles wat telt.

Vorige week kwam ik nog iemand met een NSP 7'8 en rond de 90 kilo tegen. We hebben even van boards geswitched omdat hij aangaf echt een groter board te willen hebben en ik er dus 1tje bij me had. Ik moet zeggen zijn NSP drijft wel beter dan een standaard glassedboard maar wel teweinig voor een 90+kilo op 90% vd nederlandse golven.

Blalabalbala wat een verhaal zeg. Conclusie probeer een huur board, mijn advies koop minimaal een 9, 9'6 van minimaal 3" dik een 22" wide.

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 07 aug 2012 22:18 #76089

helemaal met leendert eens...........probeer er eerst een aantal uit bij een surfschool oid.
koop een board waar de de meeste surfmeters op kunt maken.....
en da's meestal een veel groter board dan je eigenlijk in gedachten had (zeker voor nederland)

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 08 aug 2012 14:21 #76090

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad denk ik maar eens een les hier in nederland doen (en een board huren) om te kijken wat het beste bij mij past. Tis wel raar dat ze bijvoorbeeld bij de specificaties aangeven bij een board dat hij tot max 110 kg kan gaan. Ik denk dat afvallen ook een niet eens een raar idee is......

Re: Board voor een beginner die wat zwaarder is. 09 aug 2012 10:24 #76091

Wanneer afvallen een mogelijkheid is, is dat zeker gezond. Afvallen zal je sowieso wel wanneer je vaak in het water ligt en peddelt

Een board kopen met het zicht op afvallen zou ik zelf niet zo snel doen. Wanneer je afvalt kan je nog prima op een board surfen met iets meer volume dan wanneer je een te klein board koopt en helaas toch iets minder afvalt dan gewenst

Indicaties die shapers geven bij een board moet je wel met een korreltje zout nemen. Een shortboard/funboard met de indicatie max 110kg wil bijvoorbeeld niet zeggen dat elke beginnende surfer hier mee wegkomt.
Een indicatie van gewicht bij golf type zou al beter zijn. Een 2m golf kan je makkelijk pakken met een klein boardje maar een nederlandse <1m golf niet. Kijk naar waar je voornamelijk wilt surfen, hoe hoog de golven zijn, je niveau, je gewicht en zoek daar je board voor uit.
  • 1
Moderators: tsunamigod, king77, Onno*

Facebook vrienden

Twitter volgers

Colofon

Stuur jouw surfnieuws in
Ontmoet surfers en wordt lid
Contact opnemen met de redactie
Adverteren? Dat kan!
Voeg ons toe aan je favorieten

Copyright © 1999 - 2013 Alle Rechten voorbehouden - Surfholland.nl & Ultimate-snowboarding.com zijn met 20.000+ geregistreerde boarders het grootste boarders netwerk van de Benelux!